Jagt & fiskeri.

afretning

Livets små

herligheder

Når man som person elsker at færdes i naturen, er jagt og fiskeri nærliggende ting at interessere sig for.

Oplevelsen af naturen beskrives godt ud fra følgende omkvæd i en vandresang;

"Alle sanser står på tæer - virk'ligheden syntes nær"

Man er vågen og opmærksom når der er behov for det. Desuden opleves naturen mere intens under jagt og fiskeri, end når du går en tur i skoven med familien, eller sejler med vennerne. Du er opmærksom på vildtet eller fisken på en helt anden måde end ellers...

En buket fine naturoplevelser

Mange af mine bedste oplevelser i naturen er kommet uden at få et bytte med hjem, på trods af at målet med såvel jagt eller fisketuren, dybest set er selve fangsten. Her er en blandet buket oplevelser;

En heldig elg safari...

I Kr. himmelfartsferien 2013, var vi så heldige at se disse 4 elge på en gang.

Desuden blev det til en 5. elg, 4 rådyr, 3 harer og en mårhund... på samme tur.

Jeg husker tydeligt jagten hvor ikke færre end 14 fasanhøner strøg i luften lige rundt om mig. Desværre hang jeg fast i et brombærkrat, så der kom ingen på tasken.

Fjeldturen i Norge hvor fjeldørrederne villigt fulgte med spinneren, og hvor Esben fik fightet sin første fisk i land. En fin portionsørred, med masser af kampgejst.

Da min sidemand i kæden af drivere sarkastisk spurgte om jeg ikke havde lyst til at klappe det rådyr der gik forbi mig på en meters afstand, uden at jeg så det.

Eftermiddagen hvor jeg under en pürch langs en dyreveksel henover kanten af en stejl skråning pludselig stod ansigt til ansigt med en en seks-ender råbuk, godt 5 meter borte. Jeg var på vej ned, og den på vej op. Ingen af os havde set den anden førend det var for sent. Og pulsen kom nok op hos os begge.

Langrendsturen under snevinteren 2010, hvor vi så to forskellige drifte med 17 og 21 stykker råvildt, blot et par km fra hinanden. Den mindste flok ses her.

Den maj morgen da jeg pürchede efter en råbuk i skoven. Pludselig puslede det i skov-bunden omkring mine fødder, og et kuld spidsmus begyndte at lege "tagfat" hen over mine støvler, mens de voksne mus holdt vagt. Jeg formåede at stå helt stille i et stykke tid, men til sidst sansede de mig - og væk var de.

Aftenen hvor jeg fiskede efter ørred ved lillebælt, og vandfladen pludselig blev brudt af et par marsvin, der viste sig flere gange.

Vildmarksturen på færøerne hvor en 125 cm lang laks sad på krogen i 5 kvarter med en 0,25 mm line. Da jeg endelig fik den fightet ind på grund vand, gled knuden ved krogen op, og laksen stak til søs. Senere på dagen var heldet dog med mig, og en basse på 95 cm / 9,5 kg kom med på land. Det er vel ikke så ringe endda.

Jagtdagen hvor jeg gik gennem med hund. I et stormraseret område med stød og småtræer, lettede en hornugle blot 1 meter fra mit ansigt. Et kæmpechok, og en god oplevelse. Jeg fik også testet min hjertefunktion i samme stund.

Eller i foråret 2008 hvor jeg stod ved en fjeldsø i Oslo's bymarka og fiskede i skumringen. Pludselig skød en bæver ud i vandet blot 50 meter fra mig og svømmede i en halvbue rundt om mig. Den skulle vel lige se hvem jeg var.

Efterårsjagten 2011 i det nye konsortium, hvor pulsen stiger da vi ser krondyr. Og falder lige så brat da kronvildtet viser sig at være et par lamaer på nabostykket.

På efterårsjagten 2012 skød jeg en fasan. Da jeg kom hjem, var der pludselig 3 hjælpere under flåning og partering af fasanen. Det var ungerne der skulle finde

ud af hvad størrelse sådan en var. Dermed var en fin jagtdag rundet af med en anderledes dejlig jæger(far)oplevelse.

Og vinteren 2009 hvor jeg deltager i en jagt på fyn kæmpede mig gennem brombærkrat i 1½ meters højde på flere såter. Sidste såt skulle hunden opsøge en anskudt and. Det endte med at den sad fast i brombærrene, blot 20 cm fra anden, og måtte løftes ud (med and). Resten af jagten veg den ikke mere end 3 meter fra mig. "Nok brombær, far", kunne man fornemme !!! Nu gad den ikke mere.

Mit første rådyr med riffel. Efter mange års anstand og pürch med riflen gik jeg 2. juledag 2012 ud og fik denne fine rå. Ironisk nok så jeg den henover en kuperet mark på ca. 300 meter, og gik blot roligt nærmere med hunden i snor. Dagen bød på sidevind 10 m/s, så der var ikke problemer med lyd eller fært. Omkring 120 m. ude, dækkede jeg Sif af, listede mig 20 m. nærmere. Satte skydestokken perfekt op, sigtede og skød i ro og mag. Der var så lidt forstyrrelse, at et andet dyr kort efter dukkede op fra en lavning, og gik rundt om det døde dyr i flere minutter før det satte af i spring mod skoven. Der gik blot 45 minutter fra jeg forlod bilen til jeg var tilbage.

Friggs første jagter her i 2013. Hvordan hendes iver stiger jagt for jagt, og den glæde der er når hun får trykket vildtet op. Der er potentialer for mange års jagtlige glæder.

Sportsfiskeri

Navnet sportsfiskeri lyder måske lidt hult, da jeg ikke fisker for sportens skyld. Sport er jo noget med hurtigere, højere og længere.

Tværtom er fisketuren for mig ren og skær terapeautisk hygge - der selvfølgelig krydres med fangstglæden når der kommer fisk på krogen.

Jeg fisker primært i Norge og Sverige, da det er der jeg oftest har mulighed for at tage tiden til det. Samtidig er der noget ekstra ved en solnedgang over elven eller skovsøen, der ikke bare lige kan beskrives.

Bemærk ørreden lidt til højre for stangspidsen.

Af samme årsag bliver det mest til spinnefiskeri, da jeg har et let og kompakt udstyr som kan tages med i rygsækken, kanoen eller kajakken. Stangen er en lille 6 fods teleskop spinnestang på blot 180 gram, samt et let hjul med fletline på samlet 200 gram. Der er en fin balance i sættet, og den giver et godt kast på smalle fiske-pladser, samtidig med at jeg opnår god kontakt til fisken gennem "fireline" linen. På let udstyr er en 2½ kg gedde en god udfordring, som får adrenalinen til at strømme.

På stangen bruger jeg både blink, spinnere og til tider større fluer, samt diverse efterhæng i form af mindre fluer. Men min favorit er en norsk skeblink i kobber med rød markering. Den giver bare lidt flere hug end de øvrige.

Klik på billedet for at få beskrivelsen af

Palomar fiskeknude som er velegnet til fletliner.

Jagt, etik og demokrati !!!

Så fandt jeg atter et konsortie, der denne gang afspejler et ønske om demokrati og plads til hinandens holdninger. Samtidig har alle medlemmer børn, som vi ønsker at tage med ud og vise glæderne ved jagten.

Det er en behagelig oplevelse efter at have været i et konsortie hvor demokrati nok er noget man taler om, men kun efterlever hvis det er i egen interesse. Konsortiet blev da også overtaget af disse medlemmer uden at varsko os der ønskede en dialog.

Skoven blev dog solgt året efter, og inderkliken mistede dermed også deres jagt. Så står man tilbage med en følelse af at der er retfærdighed til her i verden.

Læren er at jeg har valgt kun at indgå i konsortier der vil være baseret på alles ret til at søge den gode jagtoplevelse. Men det er heller ikke helt let, når man idag næsten bør være direktørlønnet for at kunne betale for lidt husmandsjagt.

Faktisk er jeg bange for at rigtig mange gode jægere glemmer jagtetikken, når jagt-lejen er så høj, at den til tider kan betale afdrag og renter for købet af et tilsvarende jordstykke. Dermed lider vildtet unødig overlast, hvis jægerne blot skyder løs, fordi man skal have noget for pengene.

Hvad nytter det så at have en ræv bag øret.

Der blev du snydt. Hilsen Svindler-dennis.

Så simpel var beskeden bag sms'en fra Dennis Nicolaisen i Bylderup Bov.

Sif skulle løbes til i november 2011, og jeg fandt ham via dansk jagtformidling.

Vi blev enige om at det skulle koste 3000 kr. hvis det gav hvalpe. Netop som jeg skal til at køre hjem, vil han gerne have et forskud, så vi var sikre på hinanden.

Den sidste sms gav klar besked. 1500 gode danske kroner tabt til

en impotent hund, fordi man er godtroende.

Så hvis du løber ind Dennis og hans brune labrador, skal du sikre dig at du får varen før du betaler. Men det er nok klogere at undgå den type individer,

hvor ærlighed og moral bare er lidt mere flosset end hos de fleste andre.

Om jeg er blevet klogere - Svaret er helt bevidst, og et klart NEJ !

Tillid er et af de værdier jeg mener kan være med til at gøre verden

lidt bedre. Til gengæld lader jeg mig kun snyde en gang af svindlere

som Dennis, og har ingen skrupler over at fortælle om hans levevis.

Egentlig burde jeg løbende kontakte ham for at gøre kravet gældende,

men tabere som ham er ganske enkelt ikke det værd at spilde tiden på...

Det mest ærgerlige er faktisk at han kalder sig for jæger !!!

Heldigvis har jeg nu en dejlig tæve på 1 år - Med en rigtig god hanhund som far. Jeg ser det tydeligt på jagt.

Ombyg Trangiaet til en røgeovn.

Med lidt håndelag kan du sagtens lave et kit der kan bruges til at bygge trangiaet om til røgeovn, når fiskelykken melder sig på turen.

Materialer:

Det kræver en metalplade med en diameter der er 1 cm mindre end gryden der bruges. Gryden må gerne være en gammel trangiagryde kun til det formål. 6 rene sten på 2-3 cm i tykkelse. Sølvfolie. En rist der passer ned i gryden.

Forberedelse:

Trangiaet bruges med spritbrænderen på lav blus. Drys tilstrækkelig med røgesmuld/spåner ned i bunden af gryden (ca. 1 dl). Læg 3 sten i som afstands-stykker. Sæt pladen derpå, og form en lille drypbakke i folie som lægges på metalpladen. Læg de næste 3 sten i som afstandsstykker, og placer risten på dem.

Røgning:

Fisken deles op i stykker som passer ned i gryden. Stykkerne gnides med salt og krydderi. Læg evt. lidt lynggrene ind i fisken. Læg fiskestykkerne på risten i gryden, og læg låg på. Tænd op i trangiaet og placer gryden. Ilden fra brænderen hæver temperaturen, og får røgesmuldet til at ryge inde i gryden. Fisken skal ryges ca. 30-45 minutter på trangiaet - indtil kødet let slipper benene.

Servering:

Serveres med boller bagt på Omnia, eller Chapati brød bagt på trangia.

Et par tips:

- Vær sikker på at fiskesaften havner i drypbakken, så den ikke slukker gløderne.

- Bruger du den normale trangiagryde, skal der skrubbes godt med Rens let, for at

fjerne resterne af røgesmuldet.

- Mad lavet i gryden kan tage smag af røg de første gange herefter.

Glem ikke - Naturen er kun til låns.

Knæk og bræk derude !!!

Opdatering af siden »

Siden bliver opdateret efter behov, og der laves et overordnet månedligt gennemsyn af Vildmarksbassen.dk

Gode links »

Fangster.dk

Vildt og naturpleje

Skov og naturstyrelsen

Jagtloven

Jagtformidling.dk

Vildmarksbassen.dk © 2008 • Rettigheder og nyheder

Velkommen til Vildmarksbassen.dk

Hjemmesiden for friluftlivet på det nære plan, og et lille indblik i livet hos en friluft-entusiastisk familie.